Fel att gilla mode?

Malin G lämnade en kommentar som jag tycker känns både viktig och relevant på mitt förra inlägg om jackan från Hope (som Malin alls inte gillade, det gör så klart inget, alla har olika smak).

Från Malin G:
(...) När jag liksom håller på att säga vad jag tycker så känner jag att jag håller på att revoltera mer och mer mot det utseendefixerade samhället för varje år. När jag var 16-20 var jag jätteintresserad av mode och trånade efter dyra väskor och jeans och sparade och köpte Dior osv... Men nu känner jag att ju mer tiden går och man blir äldre så ändras värdena i livet och jag är väldigt glad att jag inte kunde bry mig mindre om att ha det senaste och hippaste/dyraste. Min fråga till dig är då: du är faktiskt äldre än mig, känner du samma tendens för varje år? Känner du ibland att det känns patetiskt att bry sig så mycket i något så ytligt?  

Hej Malin! Nej, jag tycker inte att det är patetiskt att bry sig om mode (och, det är faktiskt inte allt för mig, det är ett jobb och ett intresse, men jag kan faktiskt prata om andra saker också :)). Framförallt eftersom det för mig inte har med ytlighet att göra utan snarare är ett intresse för ett kreativt, personligt och uppdaterat uttryckssätt. Jag har aldrig tyckt och kommer heller aldrig bry mig särskilt mycket om märken eller prislapp (vad jag menar är att jag aldrig skulle köpa något bara för att signalera status genom att bära ett dyrt plagg), det är inte det som är det viktiga. Design fascinerar mig däremot eftersom det ofta är här man går i bräschen för det som är just kreativt, personligt och nutida när det gäller kläder och accessoarer. Men visst håller jag med dig, osäkerheten kring mode var absolut större när jag var yngre. Då kunde jag känna mig "mer värd" om jag lyckats få tag på något snyggt märkesplagg på rean.
Just därför vill jag inspirera andra att i första hand inte tänka på märken och skulle inte råda någon att lägga sina besparingar på en Dior-väska, utan i stället att våga. Våga uttrycka sig själv genom sin stil, våga vara personlig. På den nivån har modeintresse inget med utssendefixering att göra är min uppfattning. Om du sedan vill vara trendig, klassisk eller skapa din egen stil väljer du själv. Och jag kan ju liksom inte inte skriva om något bara för att det är dyrt, nej det gäller att blanda, för det finns ju faktiskt de som vill och kan lägga 4000 kronor på en jacka.

Jag är helt med på dina synpunkter men ser absolut inget fel i att skriva om och intressera sig för kläder. Jag förstår inte varför det skulle vara mindre värt eller mindre viktigt än till exempel fotboll, tv-spel eller matlagning. Däremot är det som du säger verkligen en god idé för alla att själv ta ställning till sitt förhållande till mode - så att man inte gör just så där, lägger alldeles för mycket pengar på något man egentligen inte har råd med i förhoppning om att på så vis bli något lite mer.

Tack för att du delade med dig av dina tankar, svaret är absolut ingen diss, utan just bara mitt svar på din fråga.

Hugs!
/Cecilia

Skrivet av Cecilia B den 24 jan 13:46
Tillhör kategorierna: Läsare

Kommentarer

Inlägget har 6 kommentarer

Konsten att hävda sig själv

Anmäl
Jag tror att detta handlar mer om att Malin G vill upplysa världen om att hon varit "duktig" och numera inte bryr sig om mode. Psykologiska aspekter spelar in i detta då hon skrev att hon först älskade mode, sedan beskriver hon att hon blivit äldre och kommit till en insikt, som passar henne, att hon inte kunde bry sig mindre. För att sedan ytterliggare ge sig själv en klapp på axeln använder då vederbörande ett så starkt ord som patetisk och sedan vill jämföra sig med Jonson (av respekt använder jag ditt efternamn). Det vi kan utröna av detta är att Malin G gärna vill visa att hon är bättre än gemene man/kvinna då hon inte anser att hon är ytlig men de som bryr sig om mode är det. Mvh
Skriven av hemliga_lasse den 24 jan 16:16

Precis..

Anmäl
Stil är inget enhetligt begrepp, men inte destomindre ett absolut sådant. Att profilera sig i sin nich är upp till var och en. Visst men kan protestera i evighet angående objektifiering och att inre värden är viktigare. Trots allt måste ytan erännas, godkännas och penetereras för att nå en persons kärna. Till syvende och sist är vi trots allt vandrande reklamtavlor för det vi är eller strävar efter att vara. Om man sen trånar efter en Gucciväska, en ny snygg kostym eller ett par svindyra lackbyxor spelar inte så stor roll i samanhanget.
Skriven av Mr Ecks den 24 jan 17:08

Ursäkta att det inte har med det här ämnet att göra men...

Anmäl
... i vilken Glitter-affär köpte du det svarta rosett-diamdemet som du skrev om den 15:e januari? Det var jättesött och jag har letat runt men inte hittat det! Adress till butiken? Jättetacksam för svar!
Skriven av ToveH den 24 jan 17:41

så (ursäkta) jävla korkat!

Anmäl
Jag kan förstå att man kopplar samman utseendefixering med mode,men hallå! det är precis som du säger Cecilia, designen man är ute efter inte ett visst märke eller prislapp, det handlar inteom vad alla vill ha(även om indutrin vill skapa det behovet annars går det juinte runt) Utan mode är ju faktiskt en form av konst, anledningen till att jag tänder till så på detta är för att jag gick estetisk linje och där var alla "bohemer" och det var jätte fult att gilla nya klkäder eller plagg som kostade mer om 100kr. det var bara grafitti snus och hemstickade mössor som man skule gömma sitt icke tvättade hår i, (inte för att det är något fel med det men det har INGET med mode att göra) mode är precist lika estetiskt som deras abstrakta dikter eller målningar, pjäsereller något annat uttryckssätt, och de var såå fördomsfria. synd att de bara var korkade.
Skriven av mildred den 24 jan 21:50

Hmm... det finns en poäng med allt ovan

Anmäl
Nu skall jag blanda mig i leken... Jag håller med allt ovanstående, så missförstå mig rätt nu. Malin G har en poäng i det att mode idag för många också upplevs som något som slaviskt skall efterföljas för att vara "med i gänget". Man behöver bara gå in på Veckorevyns diskussionssidor för att överväldigas av de uppenbara angst-problem unga tjejer får av att "shit, kan jag köpa de här byxorna, är det mode ännu??" eller "vill inte ha på mig nåt som andra har" (vad är det för snobberi??). För många har det gått så långt att de lusläser tidningar och köper allt de har råd med för att kunna hävda sin plats i det sociala livet. Om någon säger "vilken ful tröja" kan man sedan alltid försvara sig med att den fanns i tidningen den eller den... I princip handlar det om att inte behöva ta ansvar för sina egna handlingar, vilket är en skrämmande utveckling. Nu menar jag naturligtvis inte att de som följer mode är en hop med ytliga fanatiker (det skulle vara lite som att kasta sten i glashus), utan att det faktiskt finns ett hälsosamt "åldrande" då det gäller relationen till mode - vartefter man blir äldre blir det mer en hälsosam inställning till mode i form av ett intresse, inte ett måste. Samtidigt vill jag påstå att det är skillnad på att som Cecilia B Jonson fungera som ett språkrör och inspiratör till att desperat försöka uppnå ett ideal och slaviskt följa allt hon säger. De som har några år mer på nacken (som jag) bryr sig inte så mycket - registrerar istället stil och liknande och går sedan för att hitta sådant som är lämpligt för min figur och min plånbok. Det kallar jag att vara en förståndig vuxen. En vuxen som inte bryr sig om sitt utseende är en person som säkert kan vara väldigt intressant och trevlig - men först måste man reagera på att den människan är där. Förpackningen kan kännas onödig, men behövs för att hålla innehållet intakt...
Skriven av Freden den 25 jan 12:41

Ännu en reflektion...

Anmäl
Mycket välskrivet, Cecilia, och det märks att du har tänkt till kring ämnet och känner dig säker i var du står i frågan. Du har också fått många tänkvärda och intelligenta kommentarer, vilket du borde vara stolt över - det visar verkligen vilka engagerade läsare du har! Jag håller med de flesta på olika punkter, och vill bara tillägga att det naturligtvis finns lika många sätt att se på mode som det finns människor här på jorden, och alla har förstås rätt till sin egen åsikt. Jag anser dock att det är förhastat att kalla mode "ytligt", eftersom det handlar om en uttrycksform som i kombination med många andra faktorer hjälper till att göra oss till dem vi är. I mina ögon handlar STIL om intelligens, utstrålning, mod, känsla och kreativitet, och det är självklart att mode har en del i allt detta. Att kalla det ytligt är nedlåtande och har förmodligen en hel del med ett hävdelsebehov att göra. Tack för att du tar upp ämnen som det här i bloggen!
Skriven av beautifulones.blogg.se den 29 jan 11:43

Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.

Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

  http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=modebloggen&e=165969

Inlägget har 0 trackbacks

Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!


 
Toppbild
















Bottenbild