Idag applåderade högern igen…

… när vi i kammaren röstade om avregleringen av Apoteket.

 

Tidigare har de applåderat när:

-         a-kassan försämrades  

-         sjukförsäkringen försämrades genom åtstramningskedjan

-         när de skattesubventionerade hushållsnära tjänsterna infördes

 

Världen vrider sig fortfarande i krämpor efter år av nyliberalism. Politiker och intellektuella försöker runt om i världen självkritiskt tänka nytt, tänka annorlunda. Dock inte i Sverige.

Här fortsätter högerregeringen framställa sig som vänster i retoriken samtidigt som man för en högerpolitik praktiken. Jag blir så himla arg så jag måste gå och träna.

Skrivet av Luciano Astudillo den 29 apr 17:52

Kommentarer

Inlägget har 114 kommentarer

Luciano

Anmäl
vad är det för fel med att avreglera apoteket?? Vad jag vet så är det bara Sverige och ett antal kommunistländer som staten har monopol på läkemedelsförsäljningen!! När ska ni sossar på allvar bli självkritiska och börja tänka i nya banor?? Ni har ju absolut inget nytt att komma med utan det är ju bara gammal skåpmat med en politik som aldrig fungerat!! Varför tror du att ni förlorade valet?? Just det,er politik fungerade inte!! Alliansen står för nytänkandet och tack och lov så börjar folk i gemen inse detta!! Det hjälper nog inte dig och ditt parti att du blir arg för har man en gammalmodig politik så får man stå sitt kast!!
Skriven av PerA den 29 apr 18:45

Sossarna applåderade

Anmäl
när de skickade 22% av de friska ungdomar till en sjukskrivning... Sossarna applåderade när "alla skall med" och menade att alla skulle vara så dåligt utbildade att de inte kunde genomskåda er... Sossarna applåderade när de bestämde sina egna höga bonusar och löner på bekostnad av gemene arbetare...
Skriven av Eat_that den 29 apr 19:00

Vi kommer att applådera

Anmäl
när vi får en opposition värt namnet!
Skriven av Eat_that den 29 apr 19:01

Patetiskt Luciano. Som vanligt.

Anmäl
Sossarna vill inte att vuxna människor ska få köpa Ipren på ICA. Vad blir nästa steg? Folk kanske snart får för sig att de har någon slags rätt till sin egen lön! Ojoj, detta måste vi stoppa! NEJ TILL ALLT! :P
Skriven av percy100 den 29 apr 19:01

percy100 när blev du och moderaterna emot monopol

Anmäl
lång väntetid på hörapparat. På Hörselskadades riksförbund är man framför allt kritisk till hur upphandlingen gick till. Moderaternas beslut gav Avesina monopol på hörselrehabilitering i Stockholm. http://www.dn.se/sthlm/lang-vantetid-pa-horapparat-1.483312
Skriven av men-hej den 29 apr 19:50

sv: men-hej den 29 apr 19:50

Anmäl
du tycker sökert at det ör riktigt att som Luleå 2008 planerade att skönka Luleå hockey 800 miljoner istället för att satsa på skola och omsorg
Skriven av zaqxcv den 29 apr 20:07

Idag applåderar arbetarrörelsen igen !

Anmäl
Bonusrallyt kör vidare,- igår var det " JAG HAR BLIVIT GRUNDLURAND" och idag " HON VISSTE INGET OM DETTA". Ledande socialdemokrat WANJA delar ut pengar till rika direktörer och samtidit med MONA lovar att höja skatterna för låglönegrupper,- två riktiga rötägg som kallar sig arbetarpartister. Hoppas att folket aldrig glömmer AMF,-AFA,-FOLKSAM,-TELIA-SONERA och mf. vi har möjlighet att minimera fifflarfolkets makt redan i EU val, hoppas att du använder din makt.
Skriven av f.d gråsosse den 29 apr 20:22

zaqxcv HA HA HA du börjar likna PerA

Anmäl
800 miljoner det ä vad globen kostade, var har du hittat dom uppgifterna
Skriven av men-hej den 29 apr 20:40

sv: men-hej den 29 apr 20:40

Anmäl
kostnaden för ett avtal som skulle löpa under 30 år läser du inte norrbottenskuriren http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=3021565
Skriven av zaqxcv den 29 apr 20:57

Astudillo

Anmäl
Måste vara problematiskt när man inte förstår. Sällan sett en riksdagsledamot som förmår förtränga för er inom (S) obehagliga sanningar. Du tävlar med ett antal inom den egna gruppen. Monica Green leder "greenen" i "gömma-huvudet-i-(s)anden. Med den nu presenterade "vårbudgeten" visar ni att den rödgröna Sörjan inte kommer att vara regeringsdugliga 2010. Sahlin är pinsam, du är pinsam, när ska ni visa er dugliga att föra en verklighetsbaserad debatt om den svenska välfärdens överlevnad? Er ekonomiska politik leder till den svenska välfärdens härdsmälta och den ska du svara för som riksdagsman, Astudillo.
Skriven av null den 29 apr 20:57

vad är problemet?

Anmäl
avregleringen av Apoteket är efterlängtat, inte konstigt att man applåderar. Hur skönt är det inte när man är i London att ha möjligheten att köpa huvudvärkstabletter, influensa medicin m.m. i princip närsom helst. Var nyligen i London och led av en otrolig tandvärk, var omöjligt att somna, kl2:30 stack jag ner och handlade värktabletter. Helt underbart, varför skulle det vara något negativt?
Skriven av null den 29 apr 21:59

gäller nog bara S

Anmäl
"intellektuella försöker runt om i världen självkritiskt tänka nytt, tänka annorlunda" ... man försöker också förändra och förbättra, något som Alliansen gjort och gör hela tiden. Vad socialdemokraterna är ju att komma med samma gamla medicin som tidigare. Höjd skatt, mer bidrag, mer statlig kontroll. Vad är det för ny politik ni inom socialdemokratin har presanterat? Jo, ingenting. Just nu åker ni land och rike runt för att leta efter det "kreativa sverige", ni behöver inte leta speciellt länge, gå bara utan för LO borgen och ur S inre kammare. Försök fråga andra än Ja sägare, så kan ni nog får gott om bra förslag till ny politik, för ni har ingen just nu. Bara samma gamla ältande.
Skriven av null den 29 apr 22:03

men-hej 29 apr 20:40

Anmäl
du skrattar tydligen av förlägenhet då du återigen blir överbevisad av zaqxcv vilken simpel lögnare du är!! Att det ska vara så svårt för dig att hålla dig till sanningen!! Du är ju en riktig pajas!!
Skriven av PerA den 29 apr 22:20

Bakåtsträvare

Anmäl
Sossarna är ett oerhört konservativt parti, allt ska vara som tidigare och alla förändringar är dåliga, förutom skattehöjningar och bidragshöjningar som ökar väljarbasen och försämrar innovationsförmågan och inskränker människans frihet. Sådan är socialismen, allt ska kontrolleras av sosse-staten!
Skriven av Arson den 30 apr 08:34

men-hej

Anmäl
Du har glömt att använda den nya pandemihotet mot borgarna!
Skriven av Eat_that den 30 apr 10:26

men-hej

Anmäl
Du har glömt att använda den nya pandemihotet mot borgarna! Gäller även Luciano!
Skriven av Eat_that den 30 apr 10:27

idag

Anmäl
har jag varit på apoteket.... fösök att göra det i en svensk småtad utan sjukhus...... normalitet för alla europeer, men inte för svenskar. så varföe värna sossarnas sjukvårdsmonopol..... fram med massor av privata intiativ. frigör sjukförsäkringen och gör även den privat. låt oss välja sjukförsäkrting och sjukförsäkringsbolag själva .
Skriven av smålands tyckaren den 1 maj 10:07

smålands tyckaren! snart står drygt 100miljoner utanför

Anmäl
en ensamstående med två barn betalar 80 000:- per år eller 7000:- i mån i sjukförsäkring, dom som jobbar på arbetsplatser där inte arbetsgivaren betalar sjukförsäkringen ( och dom arbetsplatserna ä många) har inte råd med en sjukförsäkring, http://www.dn.se/nyheter/varlden/var-sjatte-amerikan-utan-sjukforsakring-1.586272
Skriven av men-hej den 1 maj 12:11

men-hej

Anmäl
vad har USA:s sjukvård med Sverige och övriga Europa att göra?? Sluta nu larva dig!!
Skriven av PerA den 1 maj 12:25

Men-Hej !

Anmäl
Du som har aldrig sett en riktigt arbetarparti, här får du en möiljghet att kolla in en stolt arbetarparti som fifflar inte.----------- http://www.dn.se/nyheter/sverige/galleri-zetterling-1.795030
Skriven av f.d gråsosse den 1 maj 12:43

Men Hej

Anmäl
Ligger Usa I europa??? skrev tydligt Normalitet för alla Europeer. Menar naturlis då Europa. Gämför katastrof sjukvården i Sverige med Tyskland Holland Frankrike med vilket land du vill, Så kommer du se att det funakr bättre där än i sverige. JAg har själv bott i tyskland många många år och där har man mycket olika intiativ från universitetssjukhus, Stiftelse Kyrkliga och även privata sjukhus. Apoteken är prvata vilket innebär att de ger service. I varja liten småstad finns det ett. De brukar ha en liten klocka som man kan ringa på om det är akut och då öppnar oftast ägaren själv, till och med mitt i natten, annars någon annan. Som sagt prva det i en svensk småstad närsom.....
Skriven av smålands tyckaren den 2 maj 05:51

Till men hej

Anmäl
Jag bor i USA och vet betydligt mer an dig och vad artikeln sager om sjukforsakringar har i USA. Jag har ocksa varit utan sjukforsakring samt med forsakring och skulle kunna ge dig en hel massa detaljer. Att se ditt lilla inlegg sa inser man direkt att du inte vet vad du pratar om. Samt jag haller med signaturen PerA. Sjukvarden har i USA har inget alls med detta att gora....................Daremot sa ar jag mycket glad att jag kan kopa medicin i manga affarer samt att det finns apotek i manga matvaruaffarer har i USA. Manga har ocksa oppet dygnet runt och nyss var det en apotekskedja som erbjod alla sina kunder cirka 400 svenska kronor om de blev kunder hos dem, detta per recept. Kan bli ganska mycket om man har flera recept. Ett bra initiativ tycker jag.
Skriven av Ron den 2 maj 08:16

Ron

Anmäl
Bra att du kom in i debatten. Hala sverige har en sned bild på både USA och Europa. På något sätt tror alla Vänstermänniskor att sjukvård och sådant är bäste i Sverige. Har man bott utomlands vet man att man är grundlurad... Det är ungefär som för i DDR där var man fast övertygad om att en Trabant var den näst bästa bilen som fanns. den bästa var en Wartburg..... Lika illa är det hos oss... En annan sak Moderatorn. varför tog du bort mitt inlägg från nu i morse , Vad var fel i det??? jag beskrev ju bara hur det funkar med sjukvård i andra Europeiska länder. Strider det mot era regler på Expressen?????
Skriven av smålands tyckaren den 2 maj 08:21

f.d gråsosse

Anmäl
har för mig att det var regeringen som tvingade statliga bolag att aggera för vidlyftiga bonusar, http://www.realtid.se/ArticlePages/200904/23/20090423095010_Realtid702/20090423095010_Realtid702.dbp.asp , ...... http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Farticleid%3D2009%255C04%255C22%255C334020
Skriven av men-hej den 2 maj 08:27

Men Hej

Anmäl
och vad har det sista att göra med sjukvården???? VIRRPANNA
Skriven av smålands tyckaren den 2 maj 11:24

moderaterna

Anmäl
Det absolut bästa för Sverige vore om myglarna inom moderatmaffian reglerade bort sig själva från regeringsmakten till historiens sophög, där alla moderater hör hemma, för all framtid.
Skriven av iakttagare51 den 2 maj 14:43

iakttagare51

Anmäl
Vilken underbar människor syn du visar upp, och verkligen demokratisk med. Alla som inte tycker som vi skall tystas ner. Du är en verklig tillgång för oppositionen.
Skriven av null den 2 maj 15:17

JudaZ moderatena ville ge ekobrottslingarna amnesti

Anmäl
sen har det kommit fram att regeringskansliet inte betalar arbetsgivaravgifter, vad är det för fel att ogilla dom som blåser svenska skattebetalarna på pengar??, jag är till skillnad mot vissa är glad att Obama kräver hårda tag mot så kallade skatteparadis, han säger att om dom inte lämnar ut uppgifter mot misstänkta ekobrottslingar så kommer han att vita kraftiga åtgärder för att tvinga dom att lämna ut uppgifter, hajar du" i USA där man betalar låg skatt har man större problem med ekobrottslingar än i länder där man betalar en högre skatt, mången tror att det har med moderaternas syn på att göra rätt för sig
Skriven av men-hej den 2 maj 15:53

Avreglering.

Anmäl
Avregleringen av elmarknaden var att det skulle bli billigare el för kunderna,avregleringen av apoteket är att det ska bli billigare för kunderna,varför inte säga som det är svenska folket är ytterligare grundlurade, hosta upp mera pengar!
Skriven av biggles555 den 2 maj 16:28

Men Hej

Anmäl
skattebefria hela den offentliga sektorn. de betalar ju slutgiltigen bara till sej själva. Om man gör det slipper man en massa Byrokrati
Skriven av smålands tyckaren den 2 maj 16:48

men hej

Anmäl
skall jag tolka dina icke kommentarer som om du ahr gett upp. Har du varit utanför sverige någon gång och behövt läkatvård??? om inte kan du fan inte gämföra. VIRRPANNA
Skriven av smålands tyckaren den 2 maj 16:54

Billigt blir billigare om man Avreglerar sjukvården!?!?

Anmäl
så blir det som i USA! där har snart ingen jävel råd att ens tänka tanken på att bli sjuk eller skadad, förebyggande vård kan dom bara drömma om, http://www.dn.se/nyheter/varlden/var-sjatte-amerikan-utan-sjukforsakring-1.586272
Skriven av men-hej den 2 maj 17:25

Bra Luciano!

Anmäl
Tycker du har en schysst nivå på din blogg nuförtiden. :)
Skriven av krillenyfiken den 2 maj 18:19

ej läskunniga Men Hej

Anmäl
Jag har hela tiden skrivet om Europa. har du varit utanför sverige och upplevt vården eller deras Sjukförsäkrings system.de är vida övelägset det vi har i Sverige. Tex bara för att nmna en sak.Hos doktorn äre du en person och in te etrt jävla nummer som i Sverige. Tyskland kan hanera 80 milj personer utan att nurmrera dessa. På sjukhus i sverige hör du ofta nummer 1960-01-01-9999 kom med nu. Vad fan är det för sätt.... men hej du är en Virrpanna precis som Maxie och vreden
Skriven av smålands tyckaren den 2 maj 18:23

PerA

Anmäl
Det som är dåligt med att avreglera apoteken är att medicinerna blir dyrare för folket och tillgängligheten minskar i ett land som Sverige. Som bevis för detta så pekar jag på Norge som idag ångrar sin avreglering. Detsamma gäller faktiskt tågtrafiken som tom. Adehlson inser blir värdelös ifall den privatiseras. Beviset för detta hittar du i avreglerade England med europas sämsta tågsystem. Hur tunnelbanans privatisering i S-holm blev behöver jag väl knappast tala om, eller? Generellt så kan man säga att det finns inga goda exempel på privatisering av allmän egendom i västeuropa. Vänligen motbevisa detta!! Ta gärna upp telekom där folket byggde infrastrukturen för landet och privata bolag gör vinst på det som våra skattepengar byggde. Ta gärna det exemplet. Och visa att vi skulle ha telefoni i hela landet och inte som ett u-land ifall vi litat på "marknaden" och inte skaffat det själva. Har ni ETT bra exempel??
Skriven av krillenyfiken den 2 maj 18:24

Krillenyfiken

Anmäl
som motfråga måste jag fråga. Säg ett enda exempel där monpol och socialism har gjort det bättre för mänskligheten . du får välja fritt i hela världen......
Skriven av smålands tyckaren den 2 maj 18:38

Sverige har världens bästa vård

Anmäl
Sverige och Singapore har världens i särklass lägsta dödsfaktor för spädbarn. Iran nosar tätt bakom. Sverige har i övrigt ett av världens bästa sjukvårdssystem där vi endast tappar i kötider. Inget land med privatiserad vård finns ens på samma plan i detta spelet. Kanada och Frankrike( Sarkozy försämrar medvetet detta ) ligger bra till och det är av samhället betald sjukvård. Sverige är dock enormt stort geografiskt och vi har en extremt liten befolkning. Detta innebär att kostnaden för sjukvård i detta land mångdubblas ifall man strävar efter bästa möjliga vård till alla medborgare. Ifall någon är så okunnig och imbecill att dom tror att USA och nyliberala sydamerikanska diktaturer har bättre vård så bör ni uppsöka svensk sjukvård och bli behandlade. Sämsta vårdsystemet i världen enligt bla. USA själva är deras privatiserade sjukvård. Sjukvård i USA är en kassako för försäkringsbolag och juristfirmor( bägge är i en humanistik jämförelse psykopater då det endast reagerar på monetär stimulans ). Dvs. sjukvården är något som tyvärr har med människor att göra men bolagen har lyckats eliminera sjukvården som sådan och kunnat koka ner det till ett nyliberalt finansiellt experiment. Och då ska ni veta att detta nya system infördes av galningen Reagan. Allt i syfte att försöka utrota de som inte fötts in i välstånd. Ett klassiskt beteende av en sinnesjuk människa med paranoid skräck för omvärlden. Hylla Reagan ni. Ingen psykiskt frisk eller välutbildad människa i USA gör det. Detsamma gäller Thatcher. Men hon kunde inte rasera samhället totalt då engelsmän inte är lika fördummade som klassiskt nyliberala fördummade befolkningar.
Skriven av krillenyfiken den 2 maj 18:39

Smålandshycklaren

Anmäl
Apoteket Elproduktionen Telekom Sjukvården Vägsystemet Tågsystemet Bostads(marknaden) med allmännytta SBAB och Nordea som reglerar finansmarknaden på deras villkor genom att dom är statligt ägda. -> Ingen finanskris! Kollektivtrafik ( annars skulle bussarna bara gå när man gör vinst ) Bilprovningen ( Går inte att muta sig igenom systemet. ) Polisen Fängelser ( Privatiserat i USA där man lobbar för skärpta straff för att kunna tjäna pengar. ) Domstol Arbetslivsforskning ( ALI blev nedlagt av galningen Reinfeldt och vi är tillsammans med Malta det enda landet i västvärlden utan oberoende arbetslivsforskning. Snyggt jobbat ) Public Service ( Kan inte köpas i politiska och odemokratiska syften som högern drömmer om. Man får en någorlunda sanningsenlig bild. Jmf tex. TV4 som har som första prioritet att gynna Bonnierskoncernen. Alla civiliserade länder har idag detta och TV-licens men Reinfeldt vill ta bort det. ) Vill du ha fler exempel? Och tänk på att vi talar om ett socialdemokratiskt samhälle och inte ett kommunistiskt. Vilket är en enorm skillnad om man jämför med Reinfeldt och hans nyliberala politik som bla. använts i ett antal sydamerikanska länder av mördande diktatorer. Har du något exempel på en socialdemokratisk diktatur? :-) Finns inte. Tänk på att en liberal i USA är EXAKT samma sak som en socialdemokrat i Sverige. Du saknar perspektiv och stavningsförmåga. Ville bara hjälpa dig på traven. Tex. så är senaste ekonomiska nobelpristagaren socialdemokrat i Sverige och Liberal i USA. Svårt för din hjärna va?
Skriven av krillenyfiken den 2 maj 18:52

krillenyfiken

Anmäl
Som en sann socialdemokrat tar du till personangrepp när argumenten tryter. Nu är det ju faktiskt så att socialdemokraterna tänler styra med Vänster , som är i princip kommunister, åtminstone deras ledare. Möjligheten fungerar utmärkt i te.x. England, Polen m.fl. Severige är en av de få länder där man bara kan köpa läkemedel på samma tid som man arbetar, men inte annars. Avreglering av tågtrafik, av telekom, vem var det som avreglerade det? Jo, socialdemokraterna. Menar du att det inte går att muta sig igenom systemet??? Vad sägs om systembolaget, bilprovningen, polisen, rättssytemet....samtliga har blivigt mutande. Mutor är för övrigt väldigt vanligt i socialistiska länder. Sjukvården i sverige må vara bra, när du väl kommer till, om du inte dör först i kön. Skolan är en katastrof, och tyvärr betyder inte längre ett bra betyg att du faktiskt kan någonting. Socialdemokratiskt styre har i flera år nedmonterat utbildningarna i sverige till någon form av jeapordy ledd av Adam Alsing. (So lades ner om du kommer i håg för frågorna var för enkla) Socialdemokratin tyckte betyg på högstadiet räckte, vänsten vil nite ha någora betyg alls, och Mp lika så. Hur skall man kunna anställa någon man inte vet någonting om? Sveige stort geoigrafiskt??? Jo visst vi är rätt stort i europa, men i jämförelsen med andra länder känns det löjligt. Tågtrafiken i England blev en katastrof, kan hålla med om det, men den var rätt dålig redan innan. Felet var inte att man privatiserade, utan hur man genomförde det. TV-licens är totalt meningslöst och borde tagits bort för flera år sedan. Varför skall man betal för något man inte använder? Brukar du göra det? Köpa mjölk i affären som du inte tar med dig hem, köper resor du inte åker på för det är så kul att betala? Införandet av digital tv borde varit slut på det tramset, men inte ens det kunde man genomföra inom socialdemokratin. Borg och Reinfeldt genuint onda?? Hallå?? Är det därför de vill hjälpa tillbaks människor i arbete istället för lämna dem i utanförskap, läs förtidspensaionering vid 25års ålder. Är det därför de satsar på utbildning så att oavsett bakgrund skall man ha en chans i detta samhälle? Betyg är ett måste i skolan, och det måste till i unga år, annars kan du inte se vilka elever du behöver hjälpa extra mycket. Socialdemoraterna struntar i eleverna och när de väl når åldern att det är dax att börja högstadiet först då märker man att en del knappt kan stava, de kan inte basal matematik, och då ger man dem dåliga betyg i 2 -3 år och sen får de klara sig själva. De kan ju läsa upp betygen på komvux. Grundskolan skall ge en stabil plattform för framtiden, små problem skall upptäckas så tidigt som möjligt innan de blir stora problem för stora delar av det framtida livet. Socialdemoratins skola skänker ingen trygghet, den skapar utanförskap. Bidragsystemen ger bidrags beroende. Det låser fast unga människor i utanförskap i tidig ålder och håller dem kvar där genom enkla lösningar och hindrar människorna att tänka själv. De blir fast iett beroende likt barn til lföräldrar som inte vill släppa taget. De blir bortskämda, får allt serverat och klarar sig inte själv när de helt plötsligt måste klara sig på egen hand. Denna effekt märker man tydligt nu när alliansen tagit över och börjat ställa krav. Folk är vilsna och vet inte vad de skall göra, för de har aldrig behövt tänka själva. ..Hur skall man kunna utveckla sig när man ständigt hålls tillbaka av en fördummande politik? Hur skall man någonsin inspireras om man inte får utmaningar? Socialdemokraterna stjäl pensionärernas pengar, de låser in folk i bidragsberoende, de fifflar och gynnar sig själv och de egna leden. Man tvingar in människor i facket med maffia likande metoder, och får automatiskt mer pengar till sin egen valkassa. Man pekar ut andra länder som socialaturister, trycker in invandrare i ghetton, vill praktisera protektionistiskpolitik .....och det är alliansen som är onda? alliansen ser bland annat över biståndet yill olika länder för at pengar inte skall hamna i fel händer. Penarna skall gå til latt hjälpa folk och hjälpa länder hjälpa sig själva, inte försvinna i byråkratin. Se till så pengarna inte går upp i rök och slösas bort och aldrig kommer fram, något socialdemokratin aldrig brytt sig om. Det har ju kommit fram flera skandaler på detta område där t.ex. SIDA inte ens kunde redovisa var flera miljoner tagit vägen...men visst alliansen onda .. Sjukvården borde privatiseras, det skulel gunna alla. Staten kan görna driva sjukhus paralellt. Kravet skall vara att för att driva sjukhus måste personalen vara kompetent och vara öppen för alla. Blir det A och B sjukhus måste B sjukhusen skärpa sig eller stängas/säljas. Kvaliteten på vården må¨ste uppnå en viss standard och det skall gälla både för statliga sjukhus och privata. fler sjukhus skulle leda till fler jobb, det skulle också leda till kortare köer och högre standard. Det spelar väl igen roll om någon med pengar får vård på ett privat sjukhus, om du får samma vård på ett statligt sjukhus. Är avundsjukan så stor? när skall man inse att pengar är en drivkraft. Har alltid varit och komemr alltid att vara. Om jag inte får något extra för att jag kämpar hårdare än du, då slutar jag kämpa, då blir landet ett halvtaskigt medelmåtta land som inte rör sig frammåt överhuvudtaget. Du påstår att "Högern stänger naturligtvis skolan och utbildning för vanligt folk i ett försök att fördumma massan " ... nej det är precis vad socialdemoratin försöker göra. De har totalt nedmonterat skolan, utbildningen håller så låg nivå att det är fördummande för alla som inte kämpar väldigt hårt. När skolan håller så låg nivå, var tror du de som har råd kommer pacera sina barn? I den svenska skolan? Knappast, de väljer privata skolor i sverige, eller andra länder. Alliansen vill stärka den kommunala skolan, dvs höja kvaliten för alla. Hela oppositionen vill göra raka motsattsen. De är inte ens eniga om ämnet, men vi vet att S kunde tänka sig lite mer betyg efter påtryckningar, men egentligen vill man inte..och V & Mp vill inte ha betyg alls. Om du i 9år inte får reda på om du lärt dig något, vad du lärt dig, hur bra du lärt dig och om du måste läsa mer på vissa ämnen, vad tror du resultatet blir? En del inom opposiotnen vill ju till och med avskaffa läxor. Det är fördummande, och det är fördummande för allmänheten. Vad spelar det för roll om skolan är öppen för alla om den är värdelös? .. Staten skall inte äga företag, men jag tycker de skall äga infrastruktur. De borde äga vägar & järnvägar telenät, vattenledningar, elnät och fiberkabel. Staten borde se til latt dessa system altid fungerar och håller hög standard, det rör riketssäkerhet. Sedan borde nyttjandet av dessa privatiseras. Vilket bolag som helst som kan garantera en bra drift av t.ex en tåglinja skall få hyra in sig på infrastrukturen. Anledningen att privatiseringen av kollektivtrafiken och telecom gått så dåligt är ju för att föredetta statliga bolag fortfarande är statliga i viss mån , och de har monopol ställning över andra bolag, det är ingen fri konkurrans. Se t.ex telia som äger större delar av koppar näten, för att staten ägde dem när televerket var ett statligt bolag. De måste släppa in andra aktörer, men gör det inte. De som bygger och repererar ledningarna är scandnova, som är ett dotterbolag till telia. Det är inte privatiseringen som är problemet, det är hur man utför det som sagt. Antingen gör det , eller inte, inte halvhjärtat som socialdemokraterna gjorde.
Skriven av null den 2 maj 19:47

krille

Anmäl
Njaa... sen socialdemokrat i sverige är snarare en kommunist i USA
Skriven av Dan_the_MAN den 2 maj 19:51

JudaZ och du säger att vad gör vad om skolan

Anmäl
Socialbidraget har börjat växa i kommunernas utgifter. Häromdagen stod Littorin, mannen med en köpt akademisk examen, på moderaternas kommundagar och sa att ”ni får väl höja kommunalskatten”. littorin tvingar skolor att införa 4 dagars veckor, JudaZ vi vet ju att småbarnsföräldern Littorin är totalt avsaknad av allt vad ansvar heter när det gäller sina och andras barn, i julas sket han i sina egna barn för att sticka utomlans för att pöka på nått jävla stolpskott han grävit upp
Skriven av men-hej den 2 maj 20:34

dant less man

Anmäl
En liberal i USA är en Socialdemokratisk svensk. Detta enligt all vetenskap och officiellt yttrande från en nobel-pristagare... den senaste. Du är förmodligen en nazist däremot. Dvs. en sådan som störtade socialdemokratin i Tyskland och la grunden till Friedmanns och Reinfeldts nyliberalism. Det enda äkta i det var Fascismen och det är BASEN för vår regering som tex. understöds till 100% av media som Expressen. Vänligen kom med nåt att komma med! :)
Skriven av krillenyfiken den 2 maj 20:58

JudaZ

Anmäl
Jag applåderar ditt långa inlägg! Och jag beundrar dig att du orkar försöka få korkade sossar (som denne krille)att fatta hur fel de har, fast jag vet att de kommer aldrig att erkänna att de har fel, hellre hoppar de framför tåget än att erkänna något sådant. Hela deras livsstil skulle ju rasa samman, ett korthus är rena betongfundamentet jämfört med deras liv....
Skriven av Eat_that den 2 maj 21:15

KrillEstupidos

Anmäl
Det enda du kan är att komma med förolämpningar, då du har inga som helst argumet, annat än några falsarier ur de Rödas Partibok....
Skriven av Eat_that den 2 maj 21:17

sv: Biggles555

Anmäl
Dåvarande energiminister Jörgen Andersson, s, såg ett skäl till att avreglera elmarknaden. 1994 sa han: - Elen ska bli billigare.
Skriven av zaqxcv den 2 maj 21:17

Personangrepp?

Anmäl
Om det är några som står för personangreppen på denna blogg så är det moderatanhängarna som skulle må bra av att se SAMTLIGA moderatpolitiker bortplockade för gott från regeringsmakten p.g.a. grovt maktmissbruk och vanstyre. Moderaternas ersättare i regeringsställning är i så fall socialdemokrater som vet hur Sverige skall regeras. Moderaterna har myglat och köpt sig till makten, det är fakta.
Skriven av iakttagare51 den 2 maj 21:19

Jag tror

Anmäl
att du "iakttagare51" har fått fel ordbok, för så blind som du är, när det gäller politik är svårt att slå. Du bara häver ur dig en massa hat gentemot Alliansen som försöker få Sverige tillbaka på rätt köl efter 12 års vanstyre, där sossar bara sett till sin egen plånbok. Att få tillbaka sossarna i regeringsställning är att garantera Sveriges konkurs. Ingen konkursförvaltare skulle vilja ta i resterna efter ett sossevanstyre ens med tång. Jag förstår att du är stolt över att Wanja snott en massa pengar, att du har en ledare som har samma IQ som du. Men tyvärr, grabben, Sverige behöver en RIKTIG regering, som den vi har nu, inte nåt som man hittat i kloakerna.... Förresten, vi lever i en demokrati, du förespråkar diktatur!
Skriven av Eat_that den 2 maj 22:35

Eat_this. ärligt

Anmäl
När vi nu fått reda på att regeringen inte betalar arbetsgivaravgifter så är det lätt hänt att misstänka att det betalas ut svarta löner också, ärigt Eat_this" tror du regeringskansliet skulle klara en revition
Skriven av men-hej den 2 maj 23:04

Krille Nyfiken

Anmäl
Ja jag stavar illa det vet jag men perspektiv har jag. Att du även som Men hej tar upp USA i all Oändlghet fattar jag inte. Som sagt mina gämförlelser gäller bara andra länder i Europa. Har som sagt bott åtskilliga år i Tyskaland och Österrike. Påstår mej därför kunna gämföra dessa med Sverige. Det mesta är bättre där nere tro det eller ej. Framför allt sjukvård. åldringsvård och familjepolitiken. Skatterna är lägre löen högre och framför allt blir utbetald fler gånger. Att monopol alltid inte är bra beror ju på att de inte har någon konkurans. När det gäller Elmarknaden i Sverige ser jag det som ett oligopol och det är inte häller bra. Konkurransen finns där inte riktigt. Att sen gämföra sossarna i sverige och sossarna i tyskland är oxå intressant. Sveriges sossar är som kommunistpartiet där nere. Tysklands sossar är mest lika Folkpartiet, Hela sverige är så otroligt sossefierat, Problemet är att inte märker det förrän man har bott ute någonstans så att man kan gämföra.
Skriven av smålands tyckaren den 2 maj 23:51

JudaZ

Anmäl
Bra inlägg tidigare. Håller med dej till 100% vad man även kan ta upp är almännyttan dvs Kommunernas stora fastighetsinnehav. Är det rimligt att vi genensamt skall äga så mycket fastigheter. borde de inte säljas ut om kommunen behöver pengar. Det sossarna har gjort år efter år är at Konfiskerat Befolkningens Pengar via skatter och gjort Stat och Kommun till fastighetsägare, Markägare. osv osv. Tänk på alla statliga och kommunala bolag som har massor i onödigt kapital. borde inte det stoppas in i äldrevården istället. Med sossarna var vi verkligen på väg till att bli ett kommunistland. Det är bara så att de har gjort det i småsteg. En sådan tur att man avstyrde löntagarfonderna
Skriven av smålands tyckaren den 3 maj 00:05

sv: men-hej den 2 maj 23:04

Anmäl
du tycker säkert att detta är rikitigt eftersom det skedde i regeringskansliet under sossarnas styre Var It konsulter som jobbade svart under 2004, en stödfirma som städade regeringskanslitet under sossarna betalade svarta löner till sin arbetskraft Ägaren dömdes i juli 2006 till fängelse
Skriven av zaqxcv den 3 maj 01:01

smålands tyckaren & Eat_that

Anmäl
Tackar, ni gör själva ett bra jobb, zaqxcv med förresten. Smålands tyckaren, kan bara instämma. Kommunerna är trotts allt ansvariga för just sin kommun. De köper på sig en massa fastigheter, sen när de får slut på pengar för att de inte kunnat hålla sin budget, då vill de staten skall skänka obegränsat med pengar. Kommunerna måste ta ansvar, annars kan de lika gärna avskaffas. LO verkar också gilla att köpa fastigheter förresten.
Skriven av null den 3 maj 02:07

men-hej

Anmäl
"tvingar skolor att införa 4 dagars veckor" Du ljuger vidare ser jag. Littorin tvingar ingen kommun att göra någonting. Det är kommunerna själva som väljer vad de vill ta för beslut, inte Littorin. För det är väl inte alla kommuner och skolor som överväger att införa 4 dagars skolvecka? Nej, det är bara vissa kommuner som har kommit fram til ldetta alternativ. Många kommuner har kommit på andra alternativ. ..som sagt, kommunernas val, inte statens. Skönt att veta att oppositionen vill skänka 15miljarder extra till kommunerna, .. för 2009 - 2010, dvs det är en fantasi. De vet ju att de inte behöver hålla några löften eftersom det är val 2010, S sitter inte vid makten, även om de fortfarande tror det ibland. De kan lova 200miljarder per kommun 2008 också om de vill, vad spelar fiktiva & filosofiska pengar för roll? Statens ansvar är ett övergripande sådant för landets bästa, man har delegerat ansvaret för kommunerna till just politikerna i kommunerna. Vill de avsäga sig det uppdraget och låta regeringen sköta dem, ok, inga problem för min del, men gnäll sedan inte på att vi inte har några kommunala val längre. Vi har kommunala val av en anledning, är du missnöjd med hur din kommun löser sin ev. finansiella kris, skyll på de folkvalda där och rösta annorlunda nästa gång. Sluta gnäll på regeringen för politik som drivs i enskilda kommuner.
Skriven av null den 3 maj 02:27

moderatorn

Anmäl
har varit inne ock plockat bort igen ser jag denna gågn mitt tack till JudaZ , Kan man få reda på vad jag bröt mot??? Känns lite DDR och Stazi över detta beteende
Skriven av smålands tyckaren den 3 maj 04:03

moderatorn

Anmäl
Och nu är även JudaZ kommentar bort..... Varför?
Skriven av smålands tyckaren den 3 maj 05:49

Luciano

Anmäl
Inte ett ord om er egen politik utan bara vad regeringen gör, men antagligen har ni väl svårt att enas ni 3 i oppositionen
Skriven av blue highway den 3 maj 09:19

Me, snälla men-hej

Anmäl
Till skillnad mot sosseregeringen som var medvetna om kryphål i lagen men som aldrig gjorde något åt detta så vill Alliansen täppa till detta kryphål. Förresten, svarta löner är inget som sossarna var främmande för. Dina älsklingar har skapat ett system för svarta löner, mer än så kan jag inte säga pga sekretesstvång. Om dessa klarar en revision, så klarar rageringskansliet det med en guldstjärna i kanten!
Skriven av Eat_that den 3 maj 09:31

Me, snälla men-hej

Anmäl
Till skillnad mot sosseregeringen som var medvetna om kryphål i lagen men som aldrig gjorde något åt detta så vill Alliansen täppa till detta kryphål. Förresten, svarta löner är inget som sossarna var främmande för. Dina älsklingar har skapat ett system för svarta löner, mer än så kan jag inte säga pga sekretesstvång. Om dessa klarar en revision, så klarar rageringskansliet det med en guldstjärna i kanten!
Skriven av Eat_that den 3 maj 09:33

JudaZMaud Olovsson som myglar till sig en halv miljon per år

Anmäl
säger att skattebetalarna vill att pengarna ska gå till vård skola och omsorg, kommuner som behöver pengar för att stoppa varsel i skolor vård och omsorgen får inga pengar, svenska folket vill nog veta var kräket ska lägga skattepengarna på istället för det som är bestämt
Skriven av men-hej den 3 maj 09:49

sv: men-hej den 3 maj 09:49

Anmäl
har du nögra bevis mot Maud O för detta ,eller hittar du bara på som vanligt? --- du tycker säkert att det var riktigt av Förra miljöminister Lena Sommestad att ta tjänstledigt från sitt gamla jobb och därmed kunna tjäna 60 000 kr/mån att göra på detta sätt --- givetvis gick hon inte tillbaka till sin gamla tjänst efter 1 ör https://svt.se/2.58360/1.680203/utskriftsvanligt_format&printerfriendly=true
Skriven av zaqxcv den 3 maj 10:04

eddiegray HA HA HA alliansen har problem med enigheten

Anmäl
torsdag, april 16, 2009 Det behövs en regeringsombildning, Jag har en längre tid gått och funderat på vad det är som gör att de tre mindre partierna i Allians för Sverige inte lyfter på samma sätt som moderaterna gör. En hel del av den förklaringen ligger med självklarhet i exponeringen som ledande företrädare får. Att moderaterna är fler i regeringen än de tre mindre partierna är inte märkligt. Men den del i ekvationen som inte vägts in är exponering och utdelning när man fördelat posterna. Ska Alliansen hålla under det sista prövande året under finanskris och innan valet krävs en regeringsombildning med större utslag för de tre mindre pratierna och moderaterna får stryka på foten. Moderaterna försåg sig väl direkt efter valet. Nu har de haft honnörsplatserna och därtill fått påfyllning i faten. Nu är det dags att dela med sig. Det skulle därtill visa på än mer av samförståndsanda än vad som redan visats. I förhållande till den splittrade oppositionen ger det ytterligare en styrkeposition. En enligt mig rimlig fördelning vore att centerpartiet fick ytterligare två ministrar, folkpartiet och kristdemokraterna ytterligare varsin ministerpost. Det skulle dels reflektera storleken hos partierna i riksdagen samtidigt som det skulle ge en större tyngd åt samtliga tre mindre partier. Att statsminister, finans och utrikesministerposterna är låsta till moderaterna har jag inga problem med. I övrigt bör inga låsningar finnas. Särskilt intressanta är posterna som arbetsmarknadsminister och justitieminister där den förra bör tillfalla centerpartiet och den andra till folkpartiet. För samarbetets varaktighet och för att med kraft kunna gå till val som fyra partier krävs denna förändring och det finns därför all anledning för mig att lyfta den på riskdagsgruppen där den hör hemma.När riksdagen öppnar i höst vill jag se en regeringsombildning som med kraft tar Alliansen till seger i valet 2010!,,
Skriven av men-hej den 3 maj 10:11

sv; iakttagare51 den 2 maj 21:19

Anmäl
du tycker sökert att Ola Rask ör en värdig representant för sossarna http://www.dn.se/ekonomi/dubbla-loner-fick-ola-rask-pa-fall-1.635963
Skriven av zaqxcv den 3 maj 10:20

sv: men-hej den 3 maj 09:49

Anmäl
du tycker säkert att det ör riktigt att Luleå kommun efterskänker nästan en miljon till en kvinna som lurat til sig pengarna av kommunen genom att betala ut pengarna som löner til slökt och vänner vilka givetvis inte arbetade, en satt tilochmed inne op anstalt, Nör de pengarna istälet kunde gått til vård skola och omsorg
Skriven av zaqxcv den 3 maj 10:33

men-hej

Anmäl
du bekräftar vad du tidigare skrev att du vet hur du ska få mupparna att reagera!! Det är det som är ditt enda intresse här och på Annas blogg!! Alla inlägg du skriver har du tjatat om sen du dök upp som balena,sen som ej blondin och nu som men-hej!! Du maler på med samma trams hela tiden om och om igen!! Du skadar ju inte alliansen på minsta vis men jag undrar om Luciano gillar att ha en sån anhängare som dig!! Allt ditt trams skvätter över på vänstersidan så man kan ju undra vems ärenden du går!!
Skriven av PerA den 3 maj 11:49

MEN HEJ !

Anmäl
Du glömmer det viktigaste pusselbiten i regeringskanslie- pussel, och det är vilka som har användt kryphålet i regelverket. Om vi börjar från toppen fd. statsministrar Ingvar Carlsson och Göran Persson,- sen kommer alla fd. S- ministrar. Alla dessa skenheliga sossar har utnyttjat systemet årtionder, inkomstgaranti + lön som har gått till företag som är täckmantel för fifflandet. Detta S-fiffel har kostat samhället hundratals miljoner under alla dessa år,- hela samhället har fått känna av det,- sämre sjukvård,- äldrevård,-skola. Under brinnande högkonjuktur var S-regering tvungen att låna pengar att finansiera allt detta fifflandet, under GP tid ökade statskulden 150 miljarder och AP-fonderna tömdes på 250 miljarder,- alltså 400 miljarder, som detta rofferi har kostat för samhället.
Skriven av f.d gråsosse den 3 maj 12:20

Perspektiv

Anmäl
Håller med det inlägg som menar att man måste ha varit ute i världen och ev bott utomlands för att kunna se hur vi har det i Sverige. Har också bott i Tyskland och sett att det mesta är bättre där än här. Men - som Ulf Nilson här på Expressen sagt - vi i Sverige har levt i en sluten anstalt. Propagandan har varit (och är fortfarande på vissa håll) öronbedövande. Det gäller att ha ögon att se med och öron att höra med.
Skriven av Mirjam Tapper den 3 maj 14:38

Kan meddela er...

Anmäl
... att jag jobbat internationellt i 11 år nu och har en riktigt bra bild av övriga världen. Ni som är här inne och skriver ur någon typ av konservativ tunnel helt utan sidoseende verkar dock inte ha någon erfarenhet av andra länder. Att ni också refererar till Ulf Nilsson som någon typ av bas för era åsikter är skrattrretande. Ulf är gravt dement och har uppenbarligen någon typ av sinnessjukdom. Han är extremt okunnig och har en spalt i Bonniers och alliansens propagandaorgan Expressen. Och Judaz. Det var ett riktigt långt inlägg helt utan substans!?? _Har du några siffror eller fakta att backa upp ditt svammel med? Var har du fått att svenska skolan är dålig ifrån? Vi ligger i topp i alla internationella mätningar. Om du tror på Björklund som vilar sina argument på en blankett som skickades ut till 200 svenska rektorer för att jämföra sin skola med andra länder så är du ju dummare än tåget. För det första så är det inte en vetenskaplig undersökning då dessa rektorer endast jobbar i svenska skolan och inte har en aning om verkligheten i andra länder. Det är ett gravt svammel som Björklund nu har fått backa ifrån offentligt. Han fick göra sig en pudel. Att lära utan att tänka är bortkastad tid som en herre en gång sa. Dvs. korvstoppning skapar inga fördelar. I vårt samhälle idag är det förmågan att kunna anpassa sig till sin omgivning och vara kreativ som räknas. Sedan finns det ordningsproblem i svenska skolan precis som i övriga världen. Men i Sverige så har vi ju inte en ständig högerregering som USA och Finland där eleverna blir så desperata att du skjuter ihjäl sina kamrater. Sedan Judaz så ska du nog inte rösta på alliansen ifall du vill ha kollektivt ägd infrastruktur. Det är något som dom är definitivt emot. Reinfeldt planerar idag vägar i s-holm med vägtullar. Det blir fint för er det! :-D Högerns politik och ideologi fungerar så länge det finns en vänster som kan komma städa upp efter deras plundringar och inkompetens. Så funkar det. Och Sverige satsar minst i EU på att bekämpa finanskrisen. Och Alliansens enda satsning på folket var i vårbudgeten 400 yrkesvux platser att fördela över landet. Dvs. 1 plats per kommun. Vilken satsning!!! :-o
Skriven av krillenyfiken den 3 maj 17:01

Hehe...

Anmäl
"att jag jobbat internationellt i 11 år nu och har en riktigt bra bild av övriga världen." = Jag har varit och trängts på Mallis i 11 år och gaggat med andra förståsigpåare hur saker EGENTLIGEN skall vara..... ------------------------------------------------------------------------------------------------ "Var har du fått att svenska skolan är dålig ifrån? Vi ligger i topp i alla internationella mätningar." Haha... Skolungdomar från andra länder springer runt de svenska eleverna i kunskap! Varför måste alla universitetsutbildningar börja med gymnasiematte, om alla elever är så duktiga? Varför måste dessa universitet köra kompletterande kurser för eleverna eftersom dessa inte lärt sig de nödvändiga ämnerna i hög- och gymnasieskolan, om dessa elever är ett under av kunskapskällor? ------------------------------------------------------------------------------------------------ "Högerns politik och ideologi fungerar så länge det finns en vänster som kan komma städa upp efter deras plundringar och inkompetens. Så funkar det." Så du menar att ni "städade" efter 90-talets kris? Var det inte så att ni schablade ekonomin totalt och lämnade regeringsmakten på walk-over, så som ni gjorde 2006? Ni lämade ett land i kris trots brinnande högkomjunktur, höga arbetslöshetssiffror trots välmående ekonomiska föruitsättningar, massor med människor i utanförskap trots alla möjligheter att åtgärda problemet? Man måste vara bra blind om man inte ser att sossarnas enda intresse var att sko sig själva utan någon som helst intresse för hur väljarna hade det! Så funkar det hos sossekratin!
Skriven av Eat_that den 3 maj 17:48

krillenyfiken

Anmäl
Än en gång går du till personangrepp, inte så mycket substans i din långa text heller. Du förtalar dessutom Ulf Nilsson, vad han nu gjort dig. Jag vilar mina argument på min egna erfarenhet av skolan bland annat. Jag bryr mig inte så mycket om vad internationella studier säger, då de främst baserar sina resultat på betyg, något jag redan påpekat är felaktigt satta. Ett exmpel är ju att jag själv kunde läsa upp flera ämnen på komvux, få MvG i samtliga utan att ens öppna boken. Ett ämne fick jag VG för att jag hade för mycket frånvaro, men jag hade alla rätt på 7 av 10 prov i det ämnet. Jag var inte närvarande för jag inte tyckte det gav mig något. Jag satte alla rätt på flera av proven i andra ämnen dessutom. Lärde jag mig något, nej. Är jag någon fom av geni, absolut inte, är lika okunning nu som när jag började läsa ämnena, och det är i det problemet ligger. Det är så lätt att få maxbetyg att det är skrämmande. Så är skolan i sverige bra, baserat på att betygen är högre än i vissa andra länder? Svar: Nej. (Anledningen at jag läste upp vissa ämnen, om du nu skall göra fler personangrepp, var för att reglerna för gymnasikompetens ändrades från den tid jag gick gymnasiet till nu) Är det något du vill ha fakta kring, bara säg till och precisera. Det jag skrev är rätt så vedertagna sanningar rörande Alliansens mål, och förd politik, samt socialdemokraterna. "att jag jobbat internationellt i 11 år nu och har en riktigt bra bild av övriga världen" Så du tror att för att du bor ett par månader i ett land, mer förbipasseraden (som det låter som, men jag kan ha fel) så vet du hur det faktiskt är att leva i det landet? Tror du på det själv? På 11 år bör du antingen inte varit i så många länder, men varit där längre tid så du vet mer om de få länderna, eller så har du varit resande i många länder, korta perioder men i fler länder, men vet därför väldigt lite om hur det faktiskt är att leva i och med rådande politiska system i det landet. Med tanke på att de flesta länder byter regering och politisk inriktning vart 3dje - 6:e år så är det rätt svårt att få någon uppfattning om vilken politik som skapat förrutsättningarna för landet just då du är där. Visst en del byter inte så ofta , som sverige, men att stanna 1 eller 2 år ger inte en sann blid av ett land. Speciellt inte om du är där på ett internationellt uppdrag från en myndighet eller företag. Gör du ditt jobb som du är placerad där för har du inte tid att leva som befolkningen, framför allt inte på deras vilkor. Vet du t.ex. skillnaden på att leva i Polen idag, eller för 15år sedan? Vet du skillnaden på att leva under kommunistiskt styre där staten, med hjälp av soldater säger till dig "här skall du bo", eller ett öppet samhälle där du har rätt att själv välja vad du skall rösta på, var du skall bo, vad du skall handla? ...tvivlar starkt på det. Stora delar av europa förändras just nu väldigt fort, om du bor i ett land i 2 år, åker någon annanstans och återvänder 3 år senare, kan det vara som ett helt annat land. ..Så är det på många plaster i världen just nu. En del land har till och med delats, blivigt ett annat land. 11år är ingenting, men visst har det gett dig bättre insikt än någon som inte rest lika mycket. Förlita dig inte för mycket på din "kunskap" bara.
Skriven av null den 3 maj 17:57

krillenyfiken

Anmäl
"Och Sverige satsar minst i EU på att bekämpa finanskrisen" , vad baserad u det på. Satsar minst rent ekonomiskt? Åtgärdsmässigt? Hur menar du? Bara för att du spenderar 100miljarder mer än jag på en lösning betyder inte att du satsat mer. Inte om pengarna satssas på fel saker. Ingen i världen har en exakt lösning att ta till för att lösa den globala krisen, olika länder har olika lösningar. Olika länder har framför allt olika teorier på hur man skal lgå till väga. Dessutmo har olika länder olika förrutsättningar och olika problem så de bör satsa på olika sätt. Det betyder inte att någon som satsar mer pengar gör mer rätt än en som satsar mindre pengar. Mer pengar som satsas om man inte har innebär också högre skulder man skapar sig. Skulder som sedan skall betalas tillbaks. Det finns ingen universiell lösning, även om Socialdemokratin tycks tro det. För dem tycks det finnas en outtömmlig källa av pengar som kan ösas in över allt och skapa jobb från luften. Jobb måste fylla en funktion mer än att hålla folk sysselsatta. Det måste finnas ett behov för att det skall finnas en mening. Om ett jobb inte behövs, då måste det tas bort, inte hållas igång med konstgjord andning. Det finns ingen mening att tillverka en produkt som man saknar köpare till. Det är huvudlöst.
Skriven av null den 3 maj 18:04

sv: JudaZ den 3 maj 17:57

Anmäl
ett inlägg från krillenyfiken utan personangrepp är inget riktigt krillenyfikeninlägg, denna person ör antagligen den som har fått flest iinlögg borttagna --- ska vi gissa på att de 11 åren ör något okvalificerat men bra betalt Norgejobb -- Krille spelar i samma division som Greken :+)
Skriven av zaqxcv den 3 maj 18:36

Mest likt?

Anmäl
En del tycks tro att bara för det står demokrat i socialdemokrat är det lika med demokraterna. Enl. uppgift lär demokraterna ligga närmast folkpartiet i vissa frågor. Även andra frågor kan man hitta hos andra partier. Snart har väl socialdemokraterna fått det till att demokraterna i Amerika "härstammar" från Socialdemokraterna i Sverige
Skriven av Jan i Askersund den 3 maj 19:21

Hörde att Maud Olovsson plockat bort pengarna

Anmäl
som skulle satsas på norrbottniabanan, den får visst ligga nere i 10 år nu, omprioritera, pengarna ska söderut, det räckte inte med att Maud myglade till sig ett bonussystem på en halvmiljon per år
Skriven av men-hej den 3 maj 20:13

Muffatrn i hela sverige var utkommenderad på förstamaj

Anmäl
det påminner lite om när Muffarna hade konferense i Göteborg,fylla slagsmål slå sönder bilar misshandla försvarslösa tjejer för att slutligen barikera sig på hotellrummet för att inte polisen ska komma åt dom, det går med andra ord inte att ha dom bland civilicerade människor, http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4848885
Skriven av men-hej den 3 maj 20:39

sv: men-hej den 3 maj 20:13

Anmäl
det var völ banverket som inte såg den som ett realiskt alternativ. ------ Banverket kom förra våren fram till att projektet inte var lönsamt, och dessutom fanns inte tillräckligt med pengar för bygget. - Norrbotniabanan är helt orealistisk, fastslår Jan-Eric Nilsson, forskningschef på Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI. http://www.dn.se/nyheter/politik/norrbotniabanan-helt-orealistisk-1.245374
Skriven av zaqxcv den 3 maj 20:42

sv: men-hej den 3 maj 20:39

Anmäl
nog för att vänster och sossarna är skitsnackare men detta var väl at ta i ---- http://www.expressen.se/nyheter/1.863411/rum-fick-saneras ----- . Det tog 2,5 timme för städerskan på hotellet i Bryssel att få bort avföringen från heltäckningsmattan, stolen, dörrarna och väggen. I rummet hade högt uppsatta SSU:are bott natten innan. De betalade städerskan knappt 500 kronor för besväret.
Skriven av zaqxcv den 3 maj 20:45

sv: men-hej den 3 maj 20:13

Anmäl
har du några bevis mot att Maud myglade till sig en halv miljon eller hittar du bara på som vanligt?
Skriven av zaqxcv den 3 maj 20:50

zaqxcv

Anmäl
Såg att du svarade innan jag hann :o) Har vi inte redan haft den här diskutionen att det finns rötägg i alla rörelser, en kasta inte skit på andra när du inte är bättre själv, speciellt inte på väggarna på hotelrum *lol*
Skriven av null den 3 maj 20:52

zaqxcv Maud Olovsson tjänar mer än stadsministern

Anmäl
tack vare jobb i jobb bonusen hon hittade på, regeringskansliet verkar inte som det ser ut betala arbetsgivaravgifter så hon kanske får det svart, man får hoppas att en revition ska reda ut det hela
Skriven av men-hej den 3 maj 21:17

sv: men-hej den 3 maj 21:07

Anmäl
självklart att Maud tjänar mer än stadsminstern eftersom det finns ingen minister men den titeln i regeringen f.t :-)
Skriven av zaqxcv den 3 maj 21:51

sv: men-hej den 3 maj 21:17

Anmäl
som oftast har du noll-koll om det är detta du syftar på Maud får ca 450 tusen för att hon ör partiledare för Centerrpartiet , och det är centern som har bestämt det, Inte regeringen eller Maud själv vilket du tror. Maud har den vanliga ministerlönen --- I så fall måste du tycka samma om Mona Sahlin som får samma "lön" som Statsminster Reinfeldt, eller lider du av dubbelmoral, det är ok nör vönstern myglar men inte nör högern gör samma sak
Skriven av zaqxcv den 3 maj 22:01

zaqxcv du kan ju passa på att klanka på smålands tyckaren

Anmäl
om du tycker det är skoj
Skriven av men-hej den 3 maj 22:03

zaqxcv vad står ör för

Anmäl
Mygel Maud Olovssons egenpåhittade bonus kommer från skattebetalarna,eller får centern inget statsbidrag
Skriven av men-hej den 3 maj 22:10

sv: men-hej den 3 maj 21:17

Anmäl
ör ska vara är partiledare. du har fortfarande inte presenterat några bevis för den s.k egenpåhittade bonusen
Skriven av zaqxcv den 3 maj 23:12

sv: men-hej den 3 maj 21:17

Anmäl
ör ska vara är partiledare. du har fortfarande inte presenterat några bevis för den s.k egenpåhittade bonusen
Skriven av zaqxcv den 3 maj 23:12

sv: men-hej den 3 maj 22:03

Anmäl
och varför skulle jag göra det. -- Du vill att dina osanningar ska få stå oemotsagda
Skriven av zaqxcv den 3 maj 23:27

Lyssna på kritik

Anmäl
Kanske ni sossar ska göra???
Skriven av purgatorized den 4 maj 12:44

LUCIANO

Anmäl
Varför vill Ylva Johansson att ALLA SJUKA ska jobba mot bidrag??? När ni gnällt i 2 år?
Skriven av purgatorized den 4 maj 12:50

Tur att du Luciano

Anmäl
gav träningsmaskinerna en omgång, istället för som dina AFAscistkompisar en omgång mot stan...
Skriven av Eat_that den 4 maj 18:13

Luciano...

Anmäl
Blev du helt slut av träningen? Det är ju flera dagar sedan du skrev något nytt, eller ett nytt inlägg i alla fall. Något nytt var det länge sedan du skrev egentligen. Kanske deklarationen som tar tiden?
Skriven av null den 4 maj 21:02

Luciano 2

Anmäl
Om det nu är deklarationen som tar upp din tid, det förklarar ju varför du letade efter det "kreativa sverige" *loL* .. nej skämtar bara
Skriven av null den 4 maj 21:03

Ruggigt jobbigt nu, Astudillo

Anmäl
Det måste svida i skinnet på sosseledningen när Wallström uttalar sin beundran för Alliansens starka engagemang i EU-arbetet. (SvD idag).Wallström gav dessutom Ulvskog en omgång vilket måste störa socialisterna inom (S). Sosseriet vill gärna få det till att det är Alliansen som roar sig med att "mosa Mona", när det är godsägare Persson och mångmiljonären Wallström som ifrågasätter Sörjans politik. Nu vill vissa bloggare få det till att Wallström är Moderat. Wallström är sosse från baby-stadiet, men vad gör inte en sosse för att flytta fokus från Mona med anhang. Hade gärna varit "en fluga i taket" på sossarnas VU-möten och lyssnat till bortförklaringarna och det gråtmilda gullandet med loosern Mona. Måtte väljarna begripa att Mona inte räcker till för statsministerposten!
Skriven av null den 4 maj 21:55

Såg någon som undrade...

Anmäl
...om inte hantverkaren ska ha teoretiska kunskaper för att kunna påverka samhället... Vem misunnar honom denna möjlighet? Jo, det har sossarna gjort genom att montera ner skolan under årtionden så vi har fått en hel generation av vuxna människor som tror sig ha någon utbildning som inte ens är värt det papper intygen är skrivna på! Det finns alltså fortfaranade folk som på fullaste allvar tror att den svenska skolan ger kunskaper i något teoretiskt ämne...???? Vad säger ni då om en högstadieskola, 6:e klass, där den kille som är bäst på matte inte klarar av att göra en enkel uppställning för addition, subtraktion eller multiplikation? Och då är han bäst... ;-) Blir han beslutsfattare så ser jag hans framtid som sosse... och blir mörkrädd!
Skriven av ZZZ den 5 maj 10:07

Ännu ett misstänkt bedrägeri gjort av moderater

Anmäl
Det rycktas om att den som betalade mest under bordet skulle få köpa, och bondens var alldelens för ärlig för att få fortsätta att bedriva sin verksamhet, http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2836645.svd
Skriven av men-hej den 5 maj 11:16

Ännu en bevisdat lögn från Men-Hej

Anmäl
Varför envisas du med att ständigt ljuga och fara med osanning. Din trovärdighet är noll. Om du hyr något äger du det inte, så enkelt är det. Finns inget bedrägeri i det ärende du hänvisar till i din länk. Om du hyr en bil så äger du inte bilen, du kan slänga hur mycket pengar du vill på att uppgradera bilen, den är fortfarande inte din. Hur svårt är det att fatta? Allt har skett med gällande regler och enligt lagboken, man kan tycka vad man vill om agerandet men det är fortfaradne inget lagbrott. alltså är det inte heller ett bedrägeri. däremot är ditt uttalande men-hej ännu en gång förtal och ren lögn.
Skriven av null den 5 maj 11:27

JudaZ jag förtalar ingen

Anmäl
det är så rycktena går och håll med om att det osar lite skumt om affären, rkskrim och ekobrottsmyndigheten får väl utreda om det är några felaktigheter, klart man undrar varför inte bonden som arenderade och plöjt ner en massa miljoner får köpa stället
Skriven av men-hej den 5 maj 11:37

JudaZ köparen är onekligen en bedrgare

Anmäl
Köparen till lantegendomen Fituna Michael Lindblom och hans hustru har tidigare varit i blåsväder i samband med fastighetsaffärer. I en programserie i TV4 Nyheter anklagades de för att göra "snabba klipp" i skogen genom att utnyttja brister i jordförvärvslagen. Programmet fälldes i granskningsnämnden eftersom det ansågs göra intrång i privatlivet. Michael Lindblom stämde sedan TV4 och dess dåvarande nyhetschef Sven Irving för grovt förtal i ett tryckfrihetsmål. Våren 2008 avgjordes målet i Stockholms tingsrätt, och de åtalade friades på samtliga punkter. Tv-inslagen väckte dock en omfattande debatt som bidrog till att jordförvärvslagen skärptes.
Skriven av men-hej den 5 maj 11:40

Men-hej

Anmäl
Var var du när sossarna utförde sina skumraskaffärer?
Skriven av Eat_that den 5 maj 12:06

men-hej

Anmäl
finns det misstanke om att brott begåtts ska det polisanmälas och åklagare ska utreda och brottet bevisas!! Tills detta har skett ska den utpekade betraktas som oskyldig!! Det är så det går till i ett rättssamhälle som Sverige!! Däremot existerar inte detta självklara faktum i ett kommunistiskt styrt land som du propagerar för!! Du lyssnar alldeles för mycket på rykten och letar efter tidningsrubriker och tar det som sanning!! Du blir bara mer och mer löjlig med dina korkade inlägg!!
Skriven av PerA den 5 maj 12:41

Men-hej

Anmäl
"det är så rycktena går och håll med om att det osar lite skumt om affären, rkskrim och ekobrottsmyndigheten får väl utreda om det är några felaktigheter" .. men du skriver bredragare utan bevis , alltså är det förtal. "I en programserie i TV4 Nyheter anklagades de för att göra "snabba klipp" i skogen genom att utnyttja brister i jordförvärvslagen" .. än en gång..Om man uttnyttjar hål i lagen, då bryter man inte mot lagen. alltså är man ingen bedragare.
Skriven av null den 5 maj 14:48

JudaZ betala svart är inget ovanligt

Anmäl
är du inte nyfiken hur moderata politiker kunde välja Fituna Michael Lindblom istället för han som arrenderade stället han som investerat en massa miljoner,
Skriven av men-hej den 5 maj 17:18

Oj, oj, oj,

Anmäl
men-hej är som hans, hennes idoler i vänstern skapat sig en egen tideräkning. Den inträffade år anno 2007. Alla tillkortakommanden innan dess existerar inte. Varken att gå före i bostadsköer eller andra otillbörligheter!
Skriven av Jan i Askersund den 5 maj 18:36

Jan i Askersund

Anmäl
men-hej är en kille!! För att förolämpa kvinnor så kallade han sig först balena och sedan ej blondin men jag tror knappast det finns en kvinna som kan vara så korkad som han är!!
Skriven av PerA den 5 maj 19:20

men-hej

Anmäl
Jag är bara intresserad av om ett lagbrott har skett eller ej, och jag dömer generellt inte folk som skyldiga utan bevis. Du tycks vara glad för att anklaga allt och alla , utan att ens presentera någon som helst fakta.
Skriven av null den 5 maj 21:42

PerA

Anmäl
Tack för upplysningen!
Skriven av Jan i Askersund den 5 maj 21:48

Också hiimla arg

Anmäl
Privatiseringen av apoteken har naturligtvis ingenting att göra med förbättrad service utan är enbart ett sätt att möjliggöra för privata intressen att tjäna pengar. Helt i linje med borgerlig ideologi. Bor själv i en liten ort med 10000 invånare. Inom en radie av tre kilometer finns fyra apotek. Servicen är sålunda alldeles ypperlig med nuvarande ordning. Men nu skall tre av dessa fyra säljas ut. Det är inte muntert att åse då borgerliga företrädare, i första hand riksdagsmän, applåderar varje gång man lyckas göra försämringar i vår välfärdspolitik. Riktigt illamående blev man då beslutet om försämringarna i sjukförsäkringen klubbades i riksdagen under stående ovationer från de borgerliga riksdagsmännen. Svensken i allmänhet sägs ju ha solidariska ambitioner. Hur länge kan ett solidariskt folk stödja en sådan här orättfärdig regering?
Skriven av Leha den 6 maj 10:21

Leha

Anmäl
du har ju inte en aning om servicen blir sämre om nu dessa tre apotek säljs ut!! Tänk om den skulle bli bättre?? Skriver du ett inlägg och talar om det då?? De förändringar som har gjorts i sjukförsäkringen är ju de som sossarna kom fram till i sin utredning gjord av Anna Hedborg (S) i mitten på 90-talet och som var absolut nödvändiga men som aldrig lades fram utan stoppades undan i skrivbordslådan för sossarna var mycket väl medvetna om att det skulle bli ett ramaskri ute bland väljarna!! Precis som det du uppvisar nu!!
Skriven av PerA den 6 maj 10:56

PerA

Anmäl
Ang apoteken. Det har aldrig varit någon stark folklig opinion för att apoteken skall säljas ut, läs privatiseras, under åberopande av att nuvarande ordning erbjuder för dålig service. Så nog måste även du inse vad det egentliga skälet till regeringsbeslutet är. Ang sjukförsäkringen. Man skall nog inte sätta några likhetstecken mellan beslut från en borgerlig regering och en (S) sådan då det handlar om socialförsäkringar. För mig är det som att jämföra natt med dag. Vi tar en konkret fråga. Redan i början av 90-talet så träffades en fem-partiöverenskommelse (S-M-C-FP-KD) om bl a hur förtidspensionärernas ålderspension skulle beräknas. Man enades om att ålderspensionen (om man nu levde till dess) skulle utgöra 94% av beräkningsunderlaget. Vilket i sig naturligtvis innebär att ålderspensionen för en tidigare förtidspensionär kan hamna betydligt lägre än jämförelsevis för den som kan jobba till 65. Det första alliansregeringen gjorde var att bryta upp nämnda överenskommelse och ändrade den tidigare 94%-nivån till 80%-nivå. En dramatisk försämring alltså för den drabbade. Men som nog var andemeningen med alliansregeringens beslut. Som tur var så åberopade enträget (S) gällande överenskommelse (med benäget bistånd av bl a handikapporganisationerna) och beslutet återställdes till den ursprungliga 94%-nivån. Dock medförde alliansregeringens första beslut att för hela år 2007 så beräknas ålderspension för denna grupp på 80%-nivån. Och då är frågan, tror du att detta beslut, dvs ändringen till 80%-nivån, också var sprunget från någon (S)-utredning? Tackar härmed för debatten!
Skriven av Leha den 6 maj 12:38

Leha

Anmäl
jag kan inte påminna mig att det varit någon större undersökning om folkopinionen varit för eller emot att apoteken säljs ut!! Vad gäller sjukförsäkringen så kom, som jag sade, Anna Hedborg(S) i sin utredning fram till att den måste reformeras för det var ohållbart på lång sikt med hur finansieringen urholkades!! Inför valet 1998 så vågade inte sossarna lägga fram förslaget för dom visste att då var valet förlorat!! Det är denna utredning som ligger till grund för förändringarna som nu alliansen genomfört!! Sen börjar du prata om pensioner vad nu den har att göra med sjukförsäkringen!!
Skriven av PerA den 6 maj 15:11

Hemskt..

Anmäl
Särskilt hemskt är det ju att vi kommer kunna köpa receptfria värktabletter i konsum mot slutet av året..
Skriven av daho den 9 maj 19:19

daho 9 maj 19:19

Anmäl
är du ironisk eller menar du allvar??
Skriven av PerA den 10 maj 12:10

jaha

Anmäl
ja jag kan förstå att du blir arg. Du borde dock tänka över din position på skalan av politik. Kanske är det så att din frustration ska delas med sympatisörer i ung vänster eller liknande. Verkar mer passande. Jag är överlycklig att vi fått en regering som har tagit hand om lågkonjunkturen som den har gjort. Vänsterblocket hade nog grävt ännu mer i våra skattkistor och spridit detta till allmänheten. Kortsiktigt tänkande! skjuta problemen framför oss, tjena!
Skriven av michieff den 10 maj 17:50

Samhällsansvar?

Anmäl
De över 400 apoteksombuden kommer att finnas kvar i glesbygden under en övergångsperiod. Vad händer sedan med de apotek som inte är lönsamma nog? Kanske nedläggningar? Med utförsäljningen försvinner samhällsansvaret och kvar finns bara vinstintresset.
Skriven av Maxie den 13 maj 10:02

Maxie

Anmäl
du har som vanligt missat en viktig del!! Regeringen kommer att se till så alla medborgare har full tillgång till mediciner!! Du bara spekulerar!!
Skriven av PerA den 15 maj 19:50

Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.

Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

  http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=astudillo&e=498875

Inlägget har 0 trackbacks

Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!